LOUISE SCHOENEN BIEDT SCHOENEN IN ALLE MATEN IN HUISELIJKE SFEER

LOUISE SCHOENEN BIEDT SCHOENEN IN ALLE MATEN IN HUISELIJKE SFEER

Auteur: Melissa Himpe

shoes.pmg.be

Een uniek concept hoort in een uniek pand. Tinneke heeft er bewust voor gekozen haar winkel weg van de winkelstraat te huisvesten

Tinneke De Kimpe weet als geen ander hoe het is om schoenen buiten de doorsnee matenrange te moeten zoeken. Met een schoenmaat 42 werd zij jaren doorverwezen naar het donkerste hoekje in de schoenenwinkel met een beperkt aanbod grote maten of moest ze noodgedwongen voor een te kleine maat gaan. “Vanuit die frustratie is het concept voor mijn winkel Louise Schoenen gegroeid. Ik wou een winkel waar alle schoenen verkrijgbaar zijn van maat 36 tot 44.” Wat voor Tinneke begon als het doorverkopen van een kleine selectie in haar woonkamer, groeide uit tot een mooie winkel in het hartje van Dendermonde.

ZOEKTOCHT NAAR GROTE SCHOENMATEN

VAN ONTWERPEN

“Niets is zo frustrerend als vragen naar een schoenmaat 42 in de winkel”, beaamt Tinneke De Kimpe. “Je wordt ofwel doorverwezen naar een beperkte selectie schoenen ergens achterin de winkel of je moet ze bestellen. Maar als ik naar de schoenenwinkel ga, dan wil ik gewoon met een mooi paar naar huis. Vaak opteerde ik dan gewoon voor een maat 41 met alle voetklachten van dien. Ik kon me niet inbeelden dat ik de enige was met dit probleem. Dus ik bedacht me, als ik de juiste schoenen in de winkel niet kan vinden, dan maak ik ze maar zelf.” In februari 2018 voegde ze de daad bij het woord en begon ze aan haar avondopleiding schoenen ontwerpen en maken. “Ik heb altijd al een zwak voor schoenen gehad en ik wou iets doen buiten mijn job als kleuterjuf, dus dit werd voor mij de perfecte uitlaatklep.”

“Ik koop altijd in samen met mijn man Pieter omdat hij vaak kiest wat niet mijn eerste keuze zou zijn en omgekeerd hetzelfde. Dat zorgt ervoor dat ik een heel breed aanbod in stijl en design kan bieden”, aldus Tinneke

 

NAAR VERKOPEN IN DE HUISKAMER

Uiteindelijk botste Tinneke op een reclamebureau dat eveneens heel wat potentieel zag in de verkoop van stijlvolle grote schoenmaten. “Daar is het eerste idee voor Louise Schoenen geboren, maar dat bleef nog een droom veraf. Kort daarop zijn wij echter op reis geweest naar Milaan en heel toevallig was daar een schoenenbeurs aan de gang. Uit nieuwsgierigheid zijn mijn man Pieter en ik een kijkje gaan nemen en heb ik eens geteld bij hoeveel leveranciers ik grote maten zou kunnen aankopen. Welgeteld 9 van de 10 gingen maar tot maat 41. Ik ben daar in contact gekomen met 2 leveranciers die mooie schoenen in grote maten verkochten, dus daar heb ik een kleine wintercollectie ingekocht. In de zomer van 2019 heb ik mijn zoon doen verhuizen naar de zolderkamer”, lacht ze, “en ben ik schoenen gaan verkopen op afspraak in zijn slaapkamer.”

Tinneke De Kimpe: “Ik besef waarvoor ik het doe wanneer jonge meisjes tegen mij zeggen: oef, nooit meer mannenschoenen voor mij”

NAAR EIGEN WINKEL

En dat draaide goed. De stap naar een pop-upstore werd kort erna gezet. “Dendermonde ligt ons heel nauw aan het hart, dus toen op de markt een prachtig pand te huur kwam te staan, was de keuze snel gemaakt. In oktober 2019 hebben we daar de pop-up store geopend en ben ik als kleuterjuf part-time aan de slag gegaan. Aanvankelijk zouden we de winkel maar voor een paar maanden open houden.” Maar Tinneke kreeg de smaak te pakken en de winkel draait ondanks de vele uitdagingen die 2020 met zich meebracht nog steeds heel goed. “Covid-19 kon niemand voorspellen”, zucht ze, “en de vrees om te verdrinken in collecties die ik door verplichte sluiting nog niet heb kunnen verkopen, is er wel. Hoewel ik het financiële aspect vaak te pessimistisch inzie, aldus mijn man”, lacht Tinneke. “Tijdens de zomer en september en oktober hebben we heel goed verkocht.”

“Ik wil mijn klanten laten shoppen in een luxueuze en huiselijke sfeer en hen bedienen met een heel persoonlijke aanpak”, vertelt Tinneke

BEWUST NIET IN DE WINKELSTRAAT

Een uniek concept hoort in een uniek pand. Tinneke heeft er bewust voor gekozen haar winkel weg van de winkelstraat te huisvesten. “Ik wil mijn klanten laten shoppen in een luxueuze en huiselijke sfeer en hen bedienen met een heel persoonlijke aanpak. De plaats op de Grote Markt levert daarvoor al een mooie bijdrage. Daarnaast werk ik in bijberoep in de winkel, dus ik kan niet op doorsnee winkeluren open zijn. De uren wisselen vaak af naargelang mijn uurrooster op school en veel klanten komen op afspraak. Dat dat ook buiten de gangbare winkeluren kan, waarderen heel wat klanten.”

SOCIALE MEDIA: JOB OP ZICH

Via socialemediakanalen houdt Tinneke haar klanten up-to-date en bereikt ze ook nieuwe potentiële klanten. “Zo push ik op instagram en facebook gesponsorde berichten en communiceer ik online ook over eigen acties en promoties. Ik communiceer ook maandelijks naar de klanten via een eigen nieuwsbrief met tips en nieuwtjes. Al die sociale media managen is echt een job op zich en vergt veel tijd. Ik zou het uit handen moeten geven, maar ik ben een perfectionist en houd graag een bepaalde rode draad doorheen de berichten op al mijn sociale mediakanalen. Klanten merken dat wel.”

“WEBSHOP IS MIJN ETALAGE”

De webshop vormt naast de sociale media eveneens een belangrijk onderdeel van de verkoopstrategie van Tinneke. Die werd mee opgericht met de winkel en vormt zowaar de digitale etalage van haar winkel. “Mensen nemen vaak eerst een kijkje op de website van wat ik ter beschikking heb en bellen me dan op voor een afspraak omdat ze graag de schoen nog komen passen of ze willen nog persoonlijk advies krijgen. De twee vullen elkaar dus perfect aan.”

“De schoenen in mijn winkel zijn net dat tikkeltje anders. Ik wil allesbehalve het saaie stijlloze aanbod waar ik het jarenlang mee heb moeten doen”, beaamt Tinneke

SCHOENEN DIE IN HET OOG SPRINGEN

De voornaamste parameter waarop Tinneke haar collecties inkoopt, is de beschikbaarheid van de schoen in grote maten. “Maar ik zoek ook naar elegante en stijlvolle schoenen en ook de kwaliteit is enorm van belang voor mij”, beaamt ze. “Ik koop altijd in samen met mijn man Pieter omdat hij vaak kiest wat niet mijn eerste keuze zou zijn en omgekeerd hetzelfde. Dat zorgt ervoor dat ik een heel breed aanbod in stijl en design kan bieden. En het voornaamste – de schoenen in mijn winkel zijn net dat tikkeltje anders en moeten in het oog springen. Ik wil allesbehalve het saaie stijlloze aanbod waar ik het jarenlang mee heb moeten doen.” Klanten vallen dan ook achterover van de keuze die ze krijgen bij Louise Schoenen. “Onlangs nog had ik twee jonge meisjes in mijn winkel die op zoek waren naar een schoenmaat 43. Ze zeiden me letterlijk: “Oef, nooit meer mannenschoenen voor mij”. Daarvoor doe ik het.”

BLIJVEN DROMEN

Wat ooit een droom was, werd voor Tinneke al werkelijkheid en kreeg vorm in haar winkel. Maar dat weerhoudt haar er niet van nog verder te dromen. “Ik volg tot op vandaag nog de opleiding schoenontwerp. Mijn grote droom is om een klein familiebedrijfje in Italië te vinden dat mijn schoenen zou kunnen fabriceren. Binnenkort verhuizen mijn gezin en ik bovendien naar de boerderij van mijn ouders. Mijn vader en mijn man hebben Black Angus runderen gekocht en het is mijn droom om met dat leer aan de slag te gaan. Zo heb ik de volledige productie in eigen handen. Voor de rest hoop ik dat ik alles kan blijven combineren met mijn part-time job als kleuterjuf. Het is maar de vraag of ik ooit zal moeten kiezen tussen de twee, maar voorlopig liever niet”, lacht ze.

 

Bel nu
Route